Verwerking van trauma

Voor de verwerking van trauma, of deze nu ontstaan is in je jeugd of later, kun je terecht bij YouMatter.
Als je nare gebeurtenissen hebt meegemaakt die je leven negatief blijven beïnvloeden spreken we wel van trauma of van een traumatische ervaring.
Ná onverwerkt trauma zijn er grofweg twee uiterste mogelijke reacties:

  • Sommige mensen, kinderen doen dit vaak, stoppen het gebeurde (onbewust) zo ver mogelijk weg en leven zo goed mogelijk door. Dit kan de beste reactie zijn, omdat de pijn te sterk is om deze aan te kunnen. En het leven gaat door, je moet jezelf redden en wellicht ook voor anderen zorgen. Dit kan een heel lange tijd en misschien wel de rest van je leven goed (genoeg) gaan.
    Het kan echter ook zijn dat je er op den duur last van krijgt: concentratieverlies, sombere, angstige of prikkelbare buien, slapeloosheid, nare dromen, vluchten in middelen of gedrag zoals alcohol, te hard werken en/ of lichamelijke klachten.
    Misschien wijst je omgeving erop dat het niet goed gaat met jou. Of je merkt zelf dat je hulp nodig hebt.
  • Andere mensen blijven zich een nare gebeurtenis (te) goed herinneren. Ze komen er niet of heel moeilijk van los. Heel begrijpelijk, want het gevoel van basisveiligheid kan plotseling volledig verdwenen zijn. Je ervaart vrij snel na het gebeurde pijn, woede, angst of machteloosheid. Je voelt jezelf schuldig of je bent en blijft enorm boos op een ander. Misschien heb je last van sombere of prikkelbare stemmingen. Je kunt concentratieverlies ervaren, een slechter geheugen hebben, slecht slapen, naar dromen, lichamelijke klachten krijgen en dergelijke. Dit kan na een periode langzamerhand overgaan, maar soms ook niet.

De tijd heelt wonden,
maar niet altijd vanzelf.

Bij mij leer je dat jouw manier van reageren eigenlijk heel normaal en begrijpelijk is. Alleen dát al kan je erkenning en rust geven.
Daarnaast doen we wat jij nodig hebt voor je herstel. Dit kan zijn het verhelpen van je huidige klachten, zoals het leren ontspannen en slapen.
Met behulp van hypnotherapie krijg je op een veilige manier inzicht in de gebeurtenis en in jezelf. Zo kun je het nodige verwerken op een diep niveau en jezelf goed en sterk gaan voelen. EMDR is een succesvolle methode voor de verwerking van (jeugd)trauma: EMDR zorgt ervoor dat nare herinneringen neutrale herinneringen worden.